بهبود يادگيري دروس چهارم دبستان

 بهبود يادگيري دروس چهارم دبستان

محتواي آموزشي كلاس چهارم ابتدايي نسبت به سال هاي قبل پيچيده تر و داراي مباحث مفهومي بيشتري نيز مي باشد. به عبارت ديگر حجم سنگيني از داده‌ها و اطلاعات به يكباره در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد كه در صورت عدم آموزش صحيح و با گذشت زمان تمامي مطالب تدريس شده به فراموشي سپرده مي شوند.

 

بنابراين آنچه حائز اهميت است به كارگيري روش هاي نوين آموزشي و بهره‌مندي از ابزارهاي كمك آموزشي مي باشد، ضمن آنكه فرايند آموزش را تكميل مي كنند، مسير يادگيري را نيز براي دانش آموزان كلاس چهارمي مهيا مي سازند. به عنوان مثال آموزش مشاركتي و استفاده از كاربرگ چهارم دبستان به عنوان يكي از ساده‌ترين و درعين حال يكي از موثرترين روش‌ها و  كارآمدترين محصولات كمك آموزشي مي باشد كه تاثير بسزايي در يادگيري دانش آموزان دارد. در ادامه بحث به بررسي روش هاي كارآمد آموزش و معرفي كاربرگ به عنوان يكي از ابزارهاي كمك آموزشي موثر درزمينه  بهبود يادگيري دروس چهارم دبستان خواهيم پرداخت.

 

به كارگيري روش هاي نوين تدريس

دانش آموزان حال حاضر نيازهاي آموزشي متفاوت تري نسبت به دانش آموزان در گذشته دارند لذا بر طرف نمودن نيازهاي آموزشي اين گروه از دانش آموزان مستلزم به كارگيري متدهاي نوين آموزشي مي باشد. بر اساس نتايج و بازخوردهاي بدست آمده روش آموزشي موثر و قابل قبول است كه دانش آموزان را به نحوي درگير فرايند تدريس نمايد و نقشي موثر و كارا در جريان تدريس داشته باشند.

آموزش همراه با بازي، تدريس مشاركتي و فعال، تدريس اكتشافي و يادگيري معكوس از جمله تكنيك هاي آموزش تعاملي هستند كه باعث افزايش مشاركت دانش آموزان در فعاليت‌هاي كلاسي مي شوند. ضمن آنكه با بهره‌گيري از اين روش هاي آموزشي و از طريق ايجاد يك فضاي آموزشي جذاب و كلاس پويا زمينه براي داشتن دانش آموزان فعال و علاقه مند به يادگيري فراهم مي شود.

دانش آموزان كلاس چهارمي با توجه به اقتضاي سني كه دارند، در مورد مسائل و جزئيات بسيار كنجكاو بوده و به دنبال يادگيري و اثبات مباحث علمي هستند. معلمين با برگزاري كلاس درس در فضاهاي مختلف موجود در مدرسه مانند حياط، آزمايشگاه، كتابخانه و ...، ايجاد تنوع در روش تدريس، انجام چالش همراه با آزمايش هاي متعدد و ايجاد فرصت كسب تجربه مي توانند پاسخگوي كنجكاوي و نيازهاي آموزشي دانش آموزان نيز باشند.

ضمن آنكه در اين مسير براي هموارسازي فرايند يادگيري بهتر است از ابزارهاي كمك آموزشي همچون فيلم ها و نرم افزارهاي آموزشي، كاربرگ دبستان و ... بهره جست.

 

a9_r1cp.jpg

 

استفاده از كاربرگ چهارم دبستان

 

كاربرگ دبستان مجموعه‌اي از تكاليف هدفمند و برنامه ريزي شده مي باشد كه بر اساس بودجه بندي دروس و نيازهاي آموزشي دانش آموزان تهيه شده و به صورت هفتگي و يا ماهانه در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد.

كاربرگ چهارم دبستان نشانه يك ابزار كارآمد و موثر براي جمع بندي و دوره‌ي مطالب درسي مي باشد كه دانش آموزان در طول يك هفته فراگرفته‌اند. حل تمرين و نمونه سوالات كاربرگ زمينه را براي سنجش و خود ارزيابي دانش آموزان فراهم ميكند ضمن آنكه اين فرصت را به معلمين مي‌دهد تا نقاط قوت و ضعف دانش آموزان را شناسايي نمايند و در كوتاه مدت مشكلات آنها را برطرف كنند.

تا كنون استفاده از كاربرگ اثربخشي قابل توجهي در فرايند يادگيري دانش آموزان داشته و با ساختار و محتواي طبقه بندي شده‌اي كه دارد، باعث فهم عميق تر مطالب مي شود. يكي از دغدغه‌هاي دانش آموزان كلاس چهارمي يادگيري جامع و كامل مطالب و صد البته نهادينه سازي اطلاعات درسي مي باشد، حل تمرين‌ها و نمونه سوالات كاربرگ ها فرصت بيشتري را براي تكرار و دوره‌ي محتواي درسي كتاب فراهم مي آورد و باعث تثبيت مطالب در حافظه‌ي بلند مدت دانش آموزان مي شود.

فضاي يادگيري جذاب و چالش برانگيز دانش آموزان را به همكاري و مشاركت در فرايند يادگيري تشويث مي نمايد و مسير آموزش را براي معلمين نيز هموار مي سازد، كاربرگ چهارم دبستان نشانه از جمله ابزارهاي كمك آموزشي است كه اين امكان را براي دانش آموزان و معلمين به وجود مي آورد و فرصت را براي داشتن يك كلاس فعال و پويا فراهم مي كند.

 

 

 

روش ها وابزارهاي كمك آموزشي متعددي هستند كه در بهبود فرايند يادگيري مباحث چهارم دبستان مي توانند تاثيرگذار باشند، لذا شايسته است با در نظر گرفتن امكانات، توانمندي و نيازمندي هاي دانش آموزان به صورت هدفمند و با برنامه ريزي درست از آنها بهره جست.

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.